اساساً زمانی که می‌خواهید یک کالا را برای صادرات یا تجارت در نظر بگیرید، باید به گزینه‌هایی درباره جنبه‌هایی که دارد تمرکز بیشتری داشته باشید تا خروجی‌های بهتری به دست آورید. ما در ایران کالاهای متنوعی با ظرفیتهای صادراتی عالی داریم. ما باید به این ظرفیتهای صادراتی کشور نگاه کنیم و از بازار کشورهای دیگر اطلاعات مورد نیاز را بدست آوریم.

مهم ترین نکته در مورد ظرفیت صادرات کالای ایرانی، این است که سعی کنیم کالاهایی را انتخاب کنیم که در داخل ایران پایه و محتوا داشته باشند و نیازی به واردات مواد اولیه از خارج از ایران نداشته باشند. یکی از این کالاها کاشی و سرامیک و بهداشتی است که بازار خرید و فروش خوبی دارد.

مزیت های صادرات کاشی سرامیک

همانطور که می دانید صنعت کاشی و سرامیک ما در طول سالهای گذشته بسیار پیشرفت کرده است. مواد مورد استفاده در کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی، مواد معدنی در داخل ایران است و حتی این ماده معدنی را به کشورهای دیگر صادر می کنیم.
به عبارت دیگر، ممکن است عده ای مایل باشند که خاک کاشی و سرامیک مورد استفاده برای تولید کاشی و سرامیک در ایران را تهیه کنند، حتی این خاک ظرفیت صادراتی بسیار خوبی داشته و در بازار داخلی می تواند برای صادرات مفید باشد، اما خرید کاشی و سرامیک از ایران به این دلیل است که:
تمام مواد اولیه آن از ایران می آید.
سوخت داخل ایران ارزان است.
حمل و نقل داخل ایران ارزان است.
نیروی انسانی بسیار ارزان است.
تجهیزات و صنایع این منطقه با ظرفیت بالا آماده تولید این محصول هستند.
تنوع خوب و تجهیزات و ماشین آلات عالی در این زمینه موجود است.
ما می توانیم از این ظرفیت صادراتی برای یافتن بازارهای خوبی در این محصول استفاده کنیم که قیمتهای متغیری دارد زیرا رنگ، مدل، کیفیت و بسته بندی متفاوتی دارد.

با توجه به اینکه مرزهای کشورهای همسایه و ایران ظرفیت این کار را دارند و در حال توسعه هستند و نیاز به مصالح ساختمانی جدید دارند، می‌توانیم ظرفیت خوبی برای این کشورها و بازارهای هدف نزدیک خود داشته باشیم.
مزیت دیگر این کار این است که می توانید این کالا را بفروشید و مصالح دیگر مربوط به ساخت و ساز را نیز به مشتری خود ارائه دهید.
منظور این است که کسی که کاشی را به صورت عمده خریداری می کند، می توانید یک مصالح ساختمانی از چسب کاشی تا زیربنا، مانند سیمان و غیره را به او بفروشید، حتی می توانید ایزوگام استفاده شده در زیرساخت آن را ارائه دهید.
شما می توانید شیرآلات و تجهیزات مربوطه را به آنها بفروشید و این محصول مصرفی در زمینه ساخت و ساز می باشد.
گرایش دیگری که بسیار می تواند برای تجارت جذاب باشد، محصولاتی هست که همپوشانی زیادی دارند و محصولات ساختمان جذاب هستند، زیرا محصولات زیادی با آن وجود دارد و می توان با یک حوزه شروع کرد.

یعنی اگر درب ساختمان داشته باشید، کاشی و سرامیک بگیرید، سنگش را بگیرید کار کنید. اگر کلید و پریز و تجهیزات روشنایی را تهیه کنید، می توانید هر بخشی از تجهیزات ساختمانی را که تهیه می کنید، کار کنید و اگر مشتری ببیند که می توانید در این قسمت با تامین پر قدرت محصول با آنها پیش بروید، تمایل دارند با شما کار کنند و محصول را از شما به جای شخص دیگری تهیه کنند.

خب حالا اگر سوالی دارید، به طور دقیق‌تر وارد حوزه سرامیک و کاشی می‌شویم و ببینیم چگونه می‌توانیم بازارهای جدید را برای این محصول پیدا کنیم؟ در ایران حدود 373 میلیون متر مربع، طبق آماری که نشان می دهد، ظرفیت تولید کاشی و سرامیک را داریم و در واقع 104 هزار تن محصولات بهداشتی تولید می شود که ظرفیت بسیار مهمی داشته است.
استانهای یزد، قزوین و اصفهان از معروف ترین تولیدکنندگان این محصول بودند، اگرچه این تولیدات در استانهای دیگر نیز است.
تامین کنندگان بسیار قدرتمندی را در استان خراسان شناخته شده هستند و استانهای دیگر نیز تولیدکنندگان بسیار خوبی دارند که در حال کار هستند و از تمام پتانسیل خود استفاده می کنند.
ارزش این محصولات با توجه به میزان صادرات 25 میلیارد دلار است که از 25000 میلیون دلاری که دارد می توانید، یک درصدی از آن را بردارید.
این کل بازار جهانی است و آنچه ایران اکنون در اینجا دارد نشان می دهد 40 میلیون دلار صادرات است، بین این 25 میلیارد دلار، 4.00 میلیارد دلار، سهم صادرات ایران است.
کشورهای عمده صادرکننده، کشوری مانند چین با 9000 میلیون دلار، ایتالیا با 4800 میلیون دلار در رتبه های برتر این حیطه قرار گرفته است.
ارزش صادرات کاشی و سرامیک 25 میلیارد دلار و ایران تنها 0.04 میلیارد دلار بوده است.

حالا نکته جالب این است که با نگاه به این موضوع پی می برید که در بین کشورهای جهان ببینید چین و ایتالیا سهم خود را از بازار جهانی در حال توسعه می گذارند، اسپانیا در حال توسعه سهم خود و افزایش آن حجم در بازار جهانی است، چون می گوییم کشورهای در حال توسعه دنیا، ساخت و سازهایشان در حال بهینه سازی است، برای ساخت خود به این متریال و این ماده اولیه نیاز دارند و می گویم در تولید این محصول مزایای بسیار خوبی داریم.

این کشورها را اگر شما نگاه کنید می ­بینید به عنوان مثال چین ۹ میلیارد دلار صادرات داشته، من آمدم چین را نگاه کردم ارزش میزان هر مترمربعی که در سایت Trade map زده بود متر مربعش را دیدم و از آن طرف ایتالیا هم مترمربع آن مشخص شده است.

مثلاً اگر بگوییم ایتالیا ۱۰۰۰ مترمربع صادر کرده، چین ۵۰۰۰ مترمربع صادر کرده است اما ایتالیا همان محصول را با کیفیت خیلی بالا با قیمت ۵ برابری فروخته، اما چین با یک پنجم قیمت فروخته است، اما هردوتا سهم بازار خیلی مهمی دارند.

یعنی شما سهم بازار ۴۸۰۰ میلیون دلاری ایتالیا را هم در نظر بگیرید، سهم بازار  ۹۰۰۰میلیون دلاری چین را هم درنظر بگیرید. بنابراین بازار جهانی اکنون خواهان جنس ارزان و جنس گران می باشد و این عدد بزرگی است که اکنون می توانید بفهمید بازار ارزان کجاست، بازارهای گران قیمت کجا هستند؟ و می توانید در همین بازارها به این موضوع نگاه کنید.

بنابراین برای اینکه بتوانید نقشه تجارت را ببینید، می توانید کد HS آن را در آنجا بزنید و می توانید با کد HS شروع کنید که به شما نشان می دهد که این محصول بر اساس حجم است، اکنون واحدهای مختلف دارد، متر دارد، برخی تن است، برخی متر مکعب است. بعضیها شکلهای متفاوتی دارند، بعضیها غلات یا هر چیز دیگری هستند و بعد چقدر این محصول از یک کشور صادر شده و میانگین ارزش هر کالایی که دارد، می توانید بفهمید که در بازار جهانی چه خبر است. در مورد آنچه این کالا دارد. آلمان، اسپانیا، اینها کشورهایی هستند که مقادیر زیادی صادرات داشته اند.
آلمان 800 میلیون دلار صادرات داشت، در مقایسه با ما مثلاً 40 میلیون دلار حجم صادرات داشتیم.

منظورم این است که مقدار اعداد را با هم مقایسه کنید، این ظرفیت را برای ما کاهش می دهد و متأسفانه ما نیازی به چنین محصولی نداریم، اگرچه بازارهای کشورهای همسایه به آن نیاز دارند و استفاده از آن برای ساخت و ساز ضروری است، زیرا اکثر ما کشورهای همسایه، به لطف ایالات متحده، در حال حاضر دیگر هیچ شکستی در ساخت و ساز در خرابه هایی که این ساخت و سازها برای استفاده از مصالح جدید در توسعه نیاز دارند، ندارند، و بنابراین آنها کارخانه یا تجهیزات ساختمانی خود را ندارند.

پس شما بیایید و از ظرفیت منطقه استفاده کنید تا بهترین خروجیها را بگیرید.
و در نمودار در سال 2016 و 2017 به ترتیب می بینید که:
چین
ایتالیا
اسپانیا
آلمان
ترکیه
و ایران
صادرات داشته اند که ترکیه با وجود اینکه نسبت به ما مواد اولیه ارزانی ندارد و سوخت آن بسیار گران است، صادراتی بیشتر از ما داشته است. رقمی که ترکیه صادر کرد 700 میلیون دلار بود، ما 40 میلیون دلار صادرات داشته ایم.
مواد اولیه ما کجا؟ هزینه تمام شده ما کجا؟ ترکیه کجا؟ ما در ادبیات مذاکره مشکل داریم و متأسفانه ایرادات ما در ادبیات مذاکره در زمینه تبلیغات و بازاریابی باعث شده نتوانیم بازارهای جهانی را در اختیار بگیریم.
درست است که سیاست خارجی و ابزارهایی که در کشور وجود دارد، متأسفانه کمکی به ایجاد مسیری برای صادرات و یا ایجاد تسهیلات برای ما نمی کند.
درست است که همه ما به دنبال صادرات هستیم، اما متاسفانه دولت و حتی اتاق بازرگانی ما اهداف خود را بر واردات می گذارند و تمام آموزشهایی که می بینند نحوه واردات کالا است.
با این حال، من نمی گویم که آنها در حال حاضر حق دارند یا اشتباه می کنند. اینها خواسته های مردم ماست. اگر یک کلاس در صادرات اختصاص دهند، استقبال کافی از آن نمی شود.
نمی دانم، شاید این فرهنگ، مردم را به این وضعیت رسانده است و در این شرایط که می‌توانیم صادرات زیادی داشته باشیم شما می‌خواهید همین صنعت کاشی‌ را حجم زیادی بدهید. 9000 میلیون دلار کم نیست، 9000 میلیون دلار کمک زیادی به راه‌اندازی کسب‌وکار است و در این کشور، من در صنعت کاشی و سرامیک اطلاعات کمی دارم، هر کارخانه کاشی و سرامیک که در حال ساخت است بین 100 تا 1000 کارگر دارد.
منظورم این است که با این ظرفیت شما می توانید به طور کامل 50000 ظرفیت شغلی به وجود آورید، اما متأسفانه روی این مسئله کار نمی شود و واقعاً در نظر گرفته نمی شود که چگونه می توان بازار را پوشش داد و از آن استفاده کرد.

عدد خرید در بازار جهانی چیزی در حدود  ۲۲٫۵ میلیارد دلار است و از این ۲۲٫۵ میلیارد دلار، ما خودمان هم جز کشورهای وارد کننده هستیم یعنی ما همینطوری ۸۰ میلیون دلار واردات داریم، و از این ۸۰ میلیون دلار، یعنی ما داریم فرصتهای خودمان را از بین می­ بریم.

ما داریم ۴۰ میلیون دلار صادرات می­ کنیم ولی ۸۰ میلیون دلار واردات می­ کنیم، آمار سال ۲۰۱۷ چنین چیزی را به ما نشان می دهد.

حالا جالب است که چرا در مدت زمان کمی از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۷ عدد ۲۰ میلیون دلار واردات ما شده ۸۰ میلیون دلار که خب واقعا جای تأسف دارد که اینقدر عدد واردات ما در سال ۲۰۱۷ رشد داشته و به صنعت کشور ما لطمه می­ زند.

اما این بدین خاطر است که تولید کنندگان ما بازارهای خود را پیدا نکرده اند و در بازارهای خودشان کار نکرده است. آنها باید این مسیر را تغییر دهند، دیدگاه خود را تغییر دهند تا بتوانند در صادرات کاشیهای سرامیکی به خوبی کار کنند و کار خود را گسترش دهند. اگر شما به سه کشور برتر نگاه کنید، که حدود ۲۵ درصد بازار را تشکیل می‌دهند، همه کشورهایی که ۳ درصد یا ۲ درصد پایین تر دارند روی این بازار کار می‌کنند، و این حجم بازار خیلی پایینی است. شما می‌توانید سعی کنید ۱۵٫۵ میلیارد دلار ظرفیت بیشتری جذب کنید. فرض ما این است که ایالات متحده, فرانسه و المان را کنار می گذاریم و اصلا با این کشورها کار نمی کنیم.

بقیه کشورهایی که ما می خواهیم کار کنیم، ۱۵.۵ میلیارد دلار برای ما فرصتهای تجاری در این بازار ایجاد می کند. با این حال که من باور دارم شما کار می کنید، من قطعا می توانم بگویم که هر یک از شما که امروز در این اتاق نشسته اید و به من گوش می دهید، اجازه دهید به شما بگویم، از فردا، برای صادرات کاشیهای سرامیکی و چینی کاری کنید تا یه سال دیگه این کالاها را به آمریکا صادر کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *